Het orgel Het orgel
Courtain, orgelbouwer te Emmerich, bouwde in 1785 het Courtain orgel voor de kerk in Doesburg. Vanwege zijn opdracht een orgel te bouwen voor de Dom in Osnabrück, werd het Courtain orgel door zijn meesterknecht Johan Daniël Nolting geplaatst in Doesburg.
In 1813 vindt de ruiling van de beide orgels plaats. Het Courtain orgel wordt door meesterknecht Nolting geplaatst in de protestantse kerk van Zeddam en het orgel uit het Kruisheren klooster werd in de RK kerk te Doesburg opgesteld.
Het orgel in de protestantse kerk van Zeddam is het enige Courtain orgel in Nederland. In Hoog-Elten in Duitsland bevindt zich eveneens een Courtain orgel.
In 1970 is door orgelbouwer Flentrop uit Zaandam het orgel geheel gerestaureerd.
Het orgel is een rijksmonument.

Dispositie

Prestant 8’, vanaf c/o metaal, frontpijpen door oorlogsschade verminkt.
Bourbon 8’, bas van hout en gecombineerd met Gamba 8, rest metaal
Viola da Gamba 8’, metaal: groot octaaf met Bourbon, gecombineerd en waarschijnlijk door Haffmans geplaatst.
Octaaf 4’, boveneinden beschadigd
Fluit 4’, geheel metaal en gedekt.
Octaaf 2’,
Quint 3’, gedekt tot b/1: 18 hoogste (c/2-f/3) spits en open.
Fluit Echo 4’, hout: uit 1869